תכנון ממ"ד עבור מערכת סינון אוויר

כשמתכננים את החדר המוגן על פי תו התקן וההנחיות של פיקוד העורף, קבלני הבניין מחויבים לתכנן את בניית הממ"ד עם מערכת סינון אוויר. התכנון הראשוני ישפיע מאוד על ההמשך ויש להתייחס אליו ברצינות בכדי שנוכל להימנע ככל שניתן מתקריות מביכות בהמשך.המומחים ממליצים לוודא את מיקומם של הצינורות שחייבים להיות בממ"ד ולהחליט מראש מה יהיה מיקומה של מערכת סינון האוויר שמחויבת להיות מותקנת בממ"ד על פי הנהלים החדשים ממאי 2010. כדאי לקחת בחשבון מספר אלמנטים אשר יקבעו את עיצובו של הממ"ד וחשוב מכך, את יעילותו בעיתות מלחמה.מערכת סינון אוויר מחוברת לצינור שמגיע מכניסת אוויר וכשתקבעו את מיקומו, למעשה תקבעו את מיקום המערכת. המומחים ממליצים על התקנה של מערכת סינון אוויר ואב"כ כמה שיותר קרוב לתקרה וכך יהיה ניתן לנצל את המרחב הפתוח ברצפה ואת הקירות שמסביב בשביל ספות, שולחן וכו'.

חשיבות תכנון נכון של ממ"ד עבור מערכת סינון אוויר

המערכת מאפשרת לכל הדיירים אשר שוהים במרחב המוגן תנועה יותר קלילה, מכיוון שאין צורך במסיכות אב"כ. ומכאן חשיבותה. בנוסף, מערכת סינון אוויר יוצרת סירקולציה בחדר ומחליפה את הפחמן הדו חמצני באוויר לנשימה. כשאין מערכת אוורור, השהייה בחדר המוגן מוגבלת לשלוש עד חמש שעות, לעומת שבועיים רצופים כשאכן מותקנת מערכת שכזו באופן נכון ותקני. המערכת יכולה להיות מותקנת באופן נכון ותקני רק על בסיס תכנון נכון שנעשה כבר שלב התכנון הראשוני של הבנייה.

על פי הנחיות פיקוד העורף, שעדכן את התקנות הישנות, תהליך אשר קורה לעיתים די רחוקות, ניתן להתקין את המערכת עד למרחק של 25 ס"מ מהתקרה, כשגובהה המינימלי של מערכת סינון אוויר ואב"כ הינו מטר וחצי מהרצפה.

ההנחיות החדשות של פיקוד העורף ומכון התקנים מחייבות קבלני בניין להתקין במרחב המוגן מערכת סינון אוויר כתנאי לקבלת טופס 4 (אשרת מגורים). זאת מפני שתקנות הבטיחות עברו שינוי מהותי בשנים האחרונות והמיגון הנדרש עלה מדרגה. הדירות החדשות כוללות את המערכת המשוכללת ועוברות בדיקות יסודיות בממ"ד כדי לקבל את האישור.

לסיכום, התכנון הראשוני של הממ"ד חשוב מאוד. פנו עוד היום לאיש מקצוע אשר מכיר את הבדיקות וההתאמות הנדרשות לבניית ממ"ד תקין שיעמוד בדרישות פיקוד העורף.